亀の子束子のお店に!To the Kamenoko Tawashi shop!

I went to the Nishio Shoten Yanaka store of Kamenoko Tawashi with Naomi on Sunday, January 10th. It's about 5 minutes walk from Nezu station. The building, which used to be a public bath, has been renovated and is now a modern Kamenoko Tawashi shop.

1月10日(日)直美さんに付き合って亀の子束子の西尾商店谷中店に行ってきました。根津の駅から歩いて5分くらいのところにあります。元は銭湯だった建物を改装して今はモダンな亀の子束子のお店になっています。

f:id:yomase:20220125150410j:plain

Nishio Shoten is a long-established store that first invented the Kamenoko Tawashi in 1907. It is a scrubbing brush that every Japanese adult knows. Inside the store, you can find a variety of Kamenoko Tawashi products that are modern products made from a Tawashi of such old tools.

西原商店は1907年に最初に亀の子たわしを発明した老舗のお店です。日本人の大人なら誰でも知っている束子です。店内にはそんな古くからある道具の束子をモダンな商品にして様々な亀甲たわし商品が並んでいます。

f:id:yomase:20220125153103j:plain

Naomi decided to stop using the sponge scrubbing brush as part of the SDGs and try using the Kamenoko Tawashi.

直美さんはSDGsの一環としてスポンジたわしをやめて昔からある亀の子束子を使ってみようと思ったそうです。

f:id:yomase:20220125151846j:plain

Naomi bought a lot of scrubbing brushes because she was asked by a person. There was also a space next to the checkout where you could drink tea.

直美さんは人から頼まれたのでたくさんのたわしを買いました。会計の横にはお茶を飲めるスペースもありました。

f:id:yomase:20220125153531j:plain

I also bought a long scrubbing brush for rubbing my back, which is over 30 cm. The hardness is just right using sisal hemp and palm. I get itchy on my back in winter, so it was the most comfortable brush to use after I got home.

私も30センチ以上ある背中を擦るための長尺たわしを購入しました。サイザル麻、棕櫚を使ってちょうどよい硬さです。私は冬になると背中が痒くなるので帰ってから使ったら最高に気持ちの良いブラシとなりました。

f:id:yomase:20220125145223j:plain

On the way back, We stopped by the Tenugui shop I introduced last time, and also stopped by Sakura Joen in Yanaka. Then we ate soba at a nearby soba restaurant and went home. There are many old soba restaurants around this Nezu area.

帰りには以前紹介した手ぬぐいの丁子屋さんと谷中のさくら浄苑にも寄りました。そして近くのお蕎麦屋さんでそばを食べて帰りました。この根津の周辺には古くからのお蕎麦屋さんがたくさんあります。